Az érettségi vizsgára történő felkészítés nyilvánosságra hozott anyagai
Szerző: CBG - Dátum: 2022-03-24
Történelem
1. Az athéni demokrácia működése a Kr.e. 5. században.
2. A középkori város és a céhes ipar.
3. Géza fejedelemsége és I. (Szent) István államszervező tevékenysége.
4. A tatárjárás és az ország újjáépítése IV. Béla idején.
5. Hunyadi Mátyás reformjai és külpolitikája.
6. A földrajzi felfedezések és a kapitalista gazdaság jellemzői.
7. Demográfiai és etnikai változások a 18. században.
8. Az ipari forradalmak legjelentősebb területei (könnyűipar, nehézipar, közlekedés), néhány találmánya és a gyáriparkezdetei.
9. A reformkor fő kérdései, Széchenyi és Kossuth reformprogramja.
10. A pesti forradalom eseményei, az áprilisi törvények. A szabadságharc főbb katonai és politikai eseményei.
11. Az első világháború (hadviselők, frontok, a háború jellege).
12. A náci Németország legfőbb jellemzői.
13. A kommunista ideológia és a sztálini diktatúra a Szovjetunióban.
14. A trianoni békediktátum és következményei.
15. Magyarország háborúba lépése és részvétele a Szovjetunió elleni harcokban.
16. A holokauszt Magyarországon.
17. Az Európai Unió alapelvei, intézményei és működése.
18. A rendszer jellemzői a Kádár-korszakban, életmód és mindennapok.
19. A rendszerváltozás főbb eseményei.
20. A politikai intézményrendszer fő elemei (országgyűlés, kormány, köztársasági elnök, alkotmánybíróság, ombudsman, helyi önkormányzatok, az Alaptörvény). A választási rendszer fő elemei.
Informatika
1. Információs társadalom 1.1. A kommunikáció A kommunikáció fogalma. A kommunikációs modell: adó, kódolás, csatorna, zaj, dekódolás, vevő. Gyakorlati példák a kommunikációs modellre; a példák és a modell megfeleltetése; a modellben található fogalmak értelmezése konkrét példán keresztül. A kód, mint az információ közvetítés eszköze. Példák a sokféle kommunikációs csatornára. Redundancia az információ továbbításában, a redundancia hasznos és hátrányos előfordulásai. A mai kommunikációs technológiák és eszközök jellemzése, és ezek illeszkedése a kommunikációs modellbe. Az elektronikus kommunikáció és eszközei. A kommunikációs eszközök hatása mindennapi életünkre és az információszerzésre. Az információ-keresés elektronikus formái. Az információs rendszerek létjogosultsága és megjelenése a mindennapi életünkben (iskola, munkahely, hivatalos ügyek intézése, szabadidő). A magyar közhasznú információs források például könyvtári adatbázisok, kormányzati portálok szolgáltatásai, utazással kapcsolatos információk (menetrendek, helyfoglalások), szórakozás. Ezen források közül több ismerete, használata. Az információ megszerzése keresőszerverek segítségével. 1.2. Információ és társadalom Az adat és az információ fogalma. Az informatika fejlődéstörténetének fontosabb lépései. Az elektronikus eszközök, a számítógép generációk: A számítógép generációk technikai újdonságai és jellemző paraméterei. Néhány kiemelkedő személy az informatika történetében. A perifériák fejlődése. Az alkalmazástípusok kialakulása és fejlődése. Az információs és kommunikációs eszközök hatása a társadalomra. A helyi hálózatok és az internet hatása a társadalomra. Az eszközök használatának fizikai és pszichés Informatika érettségi A középszintű szóbeli vizsga részletes tematikája a fővárosi és megyei kormányhivatalok által szervezett vizsgákhoz 3 veszélyei, és túlzott használatuk hatásai. A hálózati szolgáltatások igénybevételének feltételei és szabályai. Etikett és netikett a hálózati munka során. Az információ értéke és hitelessége. Az álinformációk (pl. hoax) célja, felismerése, kártékony hatása és kezelése. Az információszerzés és a publikálás legális és illegális formái. A hálózatok és a számítógépek, illetve az információ (adat) védelme, biztonsági kérdések. A számítógépet és az információt veszélyeztető tényezők, támadási lehetőségek és védekezés azok ellen. Hardverhibából adódó veszélyek. Redundancia az információ tárolásában. A számítógépes vírusok fogalma, meghatározása és jellegzetes tulajdonságaik. A számítógép működésében bekövetkező változások, amelyek alapján vírustámadásra lehet gyanakodni. A vírusok történeti fejlődésének néhány példája. A vírusok fajtái, kifejtett hatásuk, terjedési módjuk, védekezési módszerek és eszközök. Néhány „hírhedt” vírus kártevő hatásának ismerete. A vírusok elleni védekezés módszerei. Példák a víruskereső és vírusirtó programokra. (Víruspajzs, vírusdefíniciós adatbázis fogalma.) Jogi kérdések az informatikában. Jogi szempontból védendő adatok, a védelem okai. Az adatvédelem kérdései, jogi szabályozások (adatvédelmi törvény, direkt marketing, elektronikus kereskedelem). Az adatok védelme az interneten. A szerzői jog és az informatika. A szoftver fogalma és csoportosítása felhasználói szerződés (licencelési módok) szerint. A freeware, shareware, üzleti és egyéb szoftverváltozatok jellemzői. A szoftverek védelme (technikai védelem, jogi védelem). 2. Informatikai alapismeretek - hardver 2.1. Jelátalakítás és kódolás Az analóg és a digitális jel fogalma, példák felhasználásukra. Az analóg és digitális jel különbsége és jellemzői. Az analóg jelek digitalizálhatósága. A mintavételezés törvénye. A digitalizált adattárolás pontossága – minőségi problémák, korlátok. Az analóg jelek digitalizálásának lépései. A hang, a kép és a film digitalizálásának lépései. A digitalizálás eszközei. Az adat és az adatmennyiség fogalma az informatikában. Az informatikában használt mértékegységek és ezek jellemzői. A bináris számábrázolás módszere és jelentősége az informatikában. A bináris karakterábrázolás formái, kódtáblák felépítése, jellemzői (ASCII, UNICODE). Váltás kettes és tízes számrendszer között. Bináris számokkal végezhető alapműveletek. A NEM, ÉS, VAGY logikai műveletek. A digitális képek tárolása, képformátumok és azok jellemzői (raszteres és vektoros). A színek kódolásának módjai (RGB, CMYK). Alapfogalmak: pixel, felbontás, színmélység. A hang digitális tárolása, formátumok és azok jellemzői. 2.2. A számítógép felépítése A Neumann által megfogalmazott elvek. A Neumann-elvű számítógép elvi felépítése, az egyes részegységek feladata. A mai személyi számítógépek részei az egyes részek funkciói. Informatika érettségi A középszintű szóbeli vizsga részletes tematikája a fővárosi és megyei kormányhivatalok által szervezett vizsgákhoz 4 A perifériák jelentősége, csoportosítása (bemeneti és kimeneti eszközök). A manapság használatos perifériák besorolása az egyes csoportokba. A főbb perifériák bemutatása és jellemző paraméterértékei: monitor, nyomtató, háttértárak, egér, billentyűzet. A ma jellemzően használatos monitorfajták és ezek működési elve. A monitorokkal kapcsolatos fogalmak: felbontás, képátló, képpont. A monitortípusok összehasonlítása a felhasználási terület szempontjából. Az érintőképernyő szerepe, felhasználási területei. A ma jellemzően használatos nyomtatási technológiák jellemzői. A nyomtatók működési elve (tintasugaras, lézer). A nyomtatókkal és a nyomatással kapcsolatos fogalmak. A nyomtatók összehasonlítása a felhasználási területük szempontjából. A ma jellemzően használatos háttértárak. A technológiák ismertetése (mágneses elvű, optikai, memória alapú). Az egyes eszközök felépítése, működése. Az adatok tárolásának fizikai megvalósítása. A számítógép részeinek és a perifériáinak fizikai karbantartása (tisztítása, szállítása, tárolása). A személyi számítógépek részeinek összekapcsolása, a perifériák csatlakoztatási lehetőségei. A hálózatok kialakításának jelentősége. A hálózatok csoportosítása kiterjedtség szerint. A hálózatok topológiája, a topológiák jellemzése. A hálózati kialakításhoz szükséges eszközök, ezek jellemzői (hálózati közeg, hálózati kártya, kapcsolók, útválasztók, jelerősítők). 2.3. Munkavédelem és ergonómia A számítógépes munkavégzés, valamint a fizikai- és mentális egészség védelme. A számítógépes munkavégzéshez kapcsolódó munkavédelmi ismeretek. A számítógép és a perifériák ergonómiai jellemzői. Az egészséges számítógépes munkakörnyezet kialakításának szempontjai. 3. Informatikai alapismeretek – szoftver 3.1. Az operációs rendszer és főbb feladatai Az operációs rendszer fogalma, feladata, fajtái. Az operációs rendszer működési struktúrája (rendszermag, indítófájl, külső és belső parancsok rendszere, opcionális kiegészítések). Az operációs rendszer feladatából következő jellemző működési területek (memóriakezelés, folyamatvezérlés, megszakítás-kezelés, kommunikáció a perifériákkal). Több feladat párhuzamos végzésének szervezése. Az operációs rendszer betöltődésének folyamata. A számítógép kikapcsolásának módjai, az operációs rendszer feladatai a kikapcsolás során. Az operációs rendszerek tipikus hibaüzenetei, hibajelenségei, ezek elhárítási módja. A szoftverek telepítése, beállítása, eltávolítása. Szoftverek futtatása és leállítása, memória felszabadításának kérdései. Az operációs rendszerek által használt állományszervezési, -nyilvántartási módszerek. A könyvtárszerkezet felépítésének ismerete. A könyvtárakról tárolt tulajdonságok. A könyvtárműveletek: létrehozás, törlés, másolás, áthelyezés, átnevezés, listázás, könyvtárváltás. Informatika érettségi A középszintű szóbeli vizsga részletes tematikája a fővárosi és megyei kormányhivatalok által szervezett vizsgákhoz 5 Az állományok típusai. Az állományok elnevezésének formai követelményei, rendszerfüggő szintaktikai megkötések. Az állományokról tárolt tulajdonságok. Az állományok társítása. Az elérési útvonal megadásának formái. Az állományokkal végzett műveletek ismerete (létrehozás, másolás, áthelyezés, törlés, mentés, nyomtatás, megnyitás). Az állományokkal végzett műveletek fizikai megvalósítása. Keresés háttértárakon, a keresési feltételek (helyettesítő karakterek használata). A tömörítés lényege és elve. Tömörítési módszerek (veszteséges és veszteségmentes). A kép, a hang, a video és egyéb állományok tömörítésének jellemzői. Általános tömörítő programok működésének ismerete. Az állományok és a könyvtárak tömörítésének és kicsomagolásának megvalósítása. Az operációs rendszerek segédprogramjai (fájlkezelés, archiválás, vírusvédelem, tűzfal, multimédia stb.). A segédprogramok létjogosultsága, szolgáltatásai, jellemzői. Néhány segédprogram bemutatása. Az adatok védelme a jogosulatlan hozzáféréstől, az operációs rendszerek beépített lehetőségei (hozzáférés vezérlése: felhasználónév, jelszó; adattitkosítás). Vírusirtó program használatának ismerete. Vírusellenőrzés a háttértárakon és a memóriában. A vírusvédelem kialakítása a számítógépen. Aktív vírusvédelem. A vírusvédelem gyenge pontjai, hiányosságai (pl. emberi tényező). A számítógépes hálózatok működéséhez szükséges szoftverek. A szerver operációs rendszerének jellemző többletfunkciói. A hálózati kommunikáció logikai felépítése (a szerver-kliens és az egyenrangú hálózatok). A helyi hálózatokhoz kapcsolódás feltételei és megvalósítása. A hálózati szolgáltatások elérésének módjai, az eszközhasználat feltételei. A felhasználók azonosítása, jogosultságok kezelése. 7. Információs hálózati szolgáltatások 7.1. Kommunikáció az interneten Az internetes szolgáltatások és ezek jellemzői. Az internetes szolgáltatások használatának, használatba vételének szabályai. Példák interneten keresztül igénybe vehető szolgáltatásokra. Az elektronikus levelezés folyamatának ismerete. A felhasználók azonosítása. A különböző levelezőprogramok közös és néhány egyedi jellemzője. Egy levelezési rendszer használatának ismerete. A levelezéssel kapcsolatos funkciók (írás, fogadás, válasz, továbbküldés, törlés, nyomtatás). A beérkezett levelek kezelése. Az elektronikus levél felépítése, az egyes részek funkciója. Állományok kezelése az elektronikus levelezésben (csatolás, csatolt állomány mentése). Az e-mail cím szerkezete. A levélküldés tipikus hibaüzenetei, ezek jelentése és a problémák kezelése. Állományátvitel lehetőségei az interneten. A fájlátvitel lehetőségei és korlátai e-mail segítségével. Felhő alapú fájlátvitel. Az URL fogalma, felépítése, részei. Egy böngészőprogram használatának ismerete. A böngészőprogram használatával kapcsolatos fogalmak ismerete (kezdőoldal, cache, cookie). Webcím szerkezete. Informatika érettségi A középszintű szóbeli vizsga részletes tematikája a fővárosi és megyei kormányhivatalok által szervezett vizsgákhoz 6 Navigálás a különböző weboldalakon, a sűrűn látogatott oldalak címének rögzítése, képek megjelenítése, weboldal mentése. A weboldal nyomtatása A böngészés tipikus hibaüzenetei, ezek oka és a hiba kezelésének lehetőségei. Információ keresése az interneten. A tematikus és a kulcsszavas keresés működésének ismertetése. A kétfajta keresési módszer alkalmazási területei és összehasonlítása. Tematikus és kulcsszavas keresőrendszerek ismerete, használata információkeresésre. Keresési feltételek megadása (egyszerű és összetett). A keresési feltételek szűkítése, speciális keresők. A keresés eredményének kiértékelése. A keresési feladatok megoldása. A találatok értékelése hitelesség és megbízhatóság szempontjából. A távoli on-line adatbázisok használatának feltételei. Keresés az adatbázis adatai között. 9. Könyvtárhasználat 9.1. Könyvtárak A könyvtár fogalma. A könyvtár egyetemes és hazai fejlődésének rövid áttekintése. A magyar könyvtári rendszer. A könyvtártípusok elkülönítésének elvei: a gyűjtő- és felhasználói kör fogalma. A különböző könyvtártípusok összehasonlítása szolgáltatásaik, gyűjtőkörük és felhasználói körük alapján. A közkönyvtárak feladatrendszerének ismertetése. A köz- és iskolai könyvtár összehasonlítása. A szakkönyvtárak sajátosságainak ismertetése. Egyéb tájékoztató intézmények, információs központok, a kulturális intézmények (levéltárak, múzeumok, kiállítótermek) információszerzésben betöltött szerepének vázolása. A nemzeti könyvtár fogalmának meghatározása. Az Országos Széchényi Könyvtár szerepe a magyar könyvtári rendszerben. A könyvtár létrejöttének, rövid történetének ismertetése. Az Egyetemes Tizedes Osztályozás szerepe a könyvtári rend kialakításában. A könyvtári szolgáltatások ismertetése. A könyvtári kölcsönzési rend. A könyvtárközi kölcsönzés fogalma. A nemzeti könyvtár fogalmának meghatározása. Hagyományos könyvtárak az interneten és a digitális könyvtárak sajátosságainak bemutatása. Hasonlóságok és különbségek. 9.2. Információ-keresés Keresési stratégiák a könyvtári katalógusban, elektronikus könyvtárban, forráskeresés az interneten. A keresés algoritmusa. Az egy- és többlépcsős keresés. A keresőfelület használata. A katalógus fogalma, használatának módjai. A számítógépes katalógusok, mint tájékoztató eszközök. A számítógépes katalógusok felépítésének szerkezeti sajátosságai. Néhány számítógépes katalógus ismerete. 9.3. Forráshasználat A nyomtatott és nem nyomtatott dokumentum sajátosságainak összehasonlítása a felhasználásuk alapján. A nyomtatott dokumentum főbb típusai: kiadványtípusok a könyvtári rendszerben. Az ismeretközlő művek (monográfia, tanulmánykötet, kézikönyv) használata Informatika érettségi A középszintű szóbeli vizsga részletes tematikája a fővárosi és megyei kormányhivatalok által szervezett vizsgákhoz 7 az információszerzés folyamatában. A segédkönyvek, mint a közvetlen ismeretszerzés alapvető forrásai (lexikon, enciklopédia, szótár, közhasznú ismeretek tára, adattár, fogalomtár, kronológia, atlasz). A nem nyomtatott dokumentum fogalma és sajátosságai. Összehasonlításuk adathordozó és megjelenítő eszköz szerint (például hanglemez, CD, fénykép, hologram, mikrofilm, némafilm, hangosfilm, DVD). Kézikönyvek és tájékoztató eszközök keresési célnak megfelelő kiválasztása és használata (tartalomjegyzék, mutatók, utalók). A tájékoztató eszközök típusai. A bibliográfia fogalma. A Magyar Nemzeti Bibliográfia. A bibliográfiai leírás legfontosabb elemeinek ismertetése a főbb dokumentumtípusok esetében. Tájékoztató jegyzékek (könyv- és egyéb dokumentumok ajánlásai). Forráskiválasztás szempontjai, az információs értéket befolyásoló jellemzők (dokumentumtípus, forrástípus, megjelenési idő, kiadó, terjedelem, közlési cél). A forrásjelölés szabályai, funkciói és etikai vonatkozásai. Bibliográfiai hivatkozás készítése könyvről és folyóiratcikkről. Az interneten elérhető források hivatkozásának alapelvei.
Földrajz
- A domborzatábrázolás módszerei
- Hazánk földrajzi helyzetének meghatározása
- A Föld helye a Naprendszerben
- A bolygómozgás törvényszerűségei
- A Föld gömbhéjas szerkezete, fizikai jellemzői
- Hegységképződés
- Lemeztektonika és vulkánosság
- Földtörténeti korbeosztás
- Földünk nagyszerkezeti egységei
- A kőzetek keletkezése, körforgásuk a természetben
- A légkör kialakulása és szerkezete
- A levegő felmelegedése
- Az általános légkörzés
- A Világtenger mozgásjelenségei
- A komplex vízgazdálkodás
- Az éghajlat övezetesség kialakulása
- A valódi mérsékelt övezet
- A hideg övezet
- A hegyvidéki éghajlat
- Földünk népességének jellemzői
- A városok kialakulása, az urbanizáció folyamatai
- A forró övezet mezőgazdasága
- A világ energiagazdálkodásának átalakulása, jellemzői
- Szerkezetváltozás az iparban. Hagyományos és modern iparágak
- A foglakozási szerkezet átalakulása
- Az országok fejlettségének mutatói
- A világkereskedelem
- Centrum és periféria
- Észak-Amerika
- Fejlettségbeli különbségek az Európai Unióban
- Japán
- Egyedi szerepkörű országok, országcsoportok
33. Magyarország gazdasági szerkezetének és területi elhelyezkedésének átalakulása a rendszerváltás után
34. Hazánk demográfiai jellemzői
35. Hazánk ásványkincsei, kialakulásuk jellemzői, felhasználásuk
36. Hazánk élelmiszergazdasága
37. Hazánk idegenforgalma
38. Budapest szerepe hazánk gazdaságában
39. Globális problémák
Testnevelés
Elméleti ismeretek
|
|
1. Az olimpiai mozgalom létrejötte, célja, feladatai; magyar sportsikere |
Az ókori és az újkori olimpiai játékok kialakulása, története; kiemelkedő események; - olimpiai zászló, szimbólum, jelszó, embléma, olimpiai láng; - magyarok az olimpiai versenyeken, magyar olimpiai bajnokok; - magyar sikersportágak; - paralimpiai játékok. |
2. A harmonikus testi fejlődés |
A testi fejlődés rövid jellemzése általános és középiskolás korban (magasság, testsúly, mozgásos cselekvések). |
3. A testmozgás, a sport szerepe az egészséges életmód kialakításában, és a személyiség fejlesztésében |
Tájékozottság bizonyítása az egészséges életmód kialakításához szükséges alapvető ismeretekben. Az egészséges életmód összetevőinek értelmezése: rendszeres testedzés, optimális testsúly, aktív pihenés, testi higiénia, lelki egyensúly, a szabadidő hasznos eltöltése, egészségkárosító szokások (alkohol, dohányzás, drog) hatásai és megelőzésük. A testmozgás szerepe az érzelem- és feszültségszabályozásban, stresszkezelésben (mentális egészség). |
4. A motoros képességek szerepe a teljesítményben |
A motoros képességek értelmezése, fejlesztési lehetőségei. A pulzus fogalma, típusai, mérési lehetőségei, összefüggése az intenzitással. Az erőfejlesztés szabályai. |
5. Gimnasztikai ismeretek |
A bemelegítés szerepe és kritériumai. Gyakorlatok javaslata a testtartás javítására és a különböző kondicionális képességek fejlesztésére. Nyújtó, lazító és erősítő hatású gyakorlatok. Légzőgyakorlatok. |
6. Atlétika |
A tanult atlétikai futó, ugró és dobó versenyszámok ismerete és végrehajtásuk lényege. |
7. Torna |
A női és férfi tornaszerek és az azokon végrehajtható alapelemek ismertetése, pl. fejállás. A legfontosabb baleset-megelőző eljárások. Segítségadás gyakorlásnál. |
8. Zenés-táncos mozgásformák |
A zenés-táncos mozgásformák egyikének ismertetése (pl. ritmikus sportgimnasztika, aerobik, néptánc stb.). |
9. Küzdősportok, önvédelem |
2-2 páros és 1-1 csapat küzdőjáték ismertetése. Egy küzdősport bemutatása, alapvető szabályainak ismertetése. Küzdőjátékok. Alapvető esések, gurulások, tompítások jellemzése. |
10. Úszás |
Az úszás jelentősége az ember életében, szerepe az egészségtudatos, aktív életvitelben. Egy úszásnem ismertetése. Az úszás higiéniájának ismerete. |
11. Testnevelési és sportjátékok |
Labdaérintéssel, -vezetéssel, -átadással, célfelületre történő továbbítással és az összjátékkal kapcsolatos három testnevelési játék ismertetése. Egy választott sportjáték alapvető szabályainak (pályaméretek, játékosok száma, időszabályok, eredményszámítás, a labdavezetésre, a támadásra és védekezésre vonatkozó szabályok), valamint alapvető technikai, taktikai elemeinek bemutatása. |
12. Alternatív és szabadidős mozgásrendszerek |
Egy választott, alternatív, szabadidős, természetben űzhető sportág jellegzetességeinek és legfontosabb szabályainak ismertetése (sí, kerékpár, természetjárás, evezés, görkorcsolya stb.) Alapvető ismeretek a táborozások előnyeiről. |
Gyakorlati ismeretek középszint
|
|
1. Gimnasztika |
Lányok: kötélmászás állásból, teljes magasságig mászókulcsolással. A teljes feljutás ideje legfeljebb: 10 s. Fiúk: függeszkedés állásból teljes magasságig, legfeljebb: 9,7 s. A szabadon összeállított, 48 ütemű szabadgyakorlat bemutatása.
|
2. Atlétika |
Egy futó-, egy ugró- és egy dobószám választása kötelező. - 60 m-es síkfutás; - 2000 m-es síkfutás; - Távolugrás választott technikával; - Magasugrás választott technikával; - Súlylökés; - Kislabdahajítás |
Futások
|
Egyik futószám választása kötelező: 60 méteres síkfutás térdelőrajttal. Lányok: legfeljebb 9,8 s. Fiúk: legfeljebb 8,8 s. 2000 méteres síkfutás Lányok: legfeljebb 10:30 perc. Fiúk: legfeljebb 9:30 perc |
Ugrások |
A két ugrószámból egy választása kötelező. Az ugrás technikája egyénileg választható. Magasugrás Lányok: minimummagasság: 110 cm. Fiúk: minimummagasság: 125 cm. Távolugrás Lányok: minimumtávolság: 330 cm. Fiúk: minimumtávolság: 410 cm |
Dobások |
Egy dobószám szabadon választott technikával történő bemutatása. Kislabdahajítás (Javasolt a Magyar Atlétikai Szövetség által rendszeresített új típusú kislabda használata.) Lányok: minimumtávolság: 20 m. Fiúk: minimumtávolság: 30 m. Egy dobószám szabadon választott technikával történő bemutatása. Súlylökés Lányok. 4 kg-os súlygolyóval; minimumtávolság: 5.50 m. Fiúk: 6 kg-os súlygolyóval; minimumtávolság: 7,5 m |
3. Torna |
A talajgyakorlat és a szekrényugrás bemutatása kötelező, és egy további szer kötelezően választható. Lányoknál választható: felemáskorlát, gerenda, ritmikus gimnasztika. Fiúknál a szer lehet: gyűrű, nyújtó vagy korlát |
3.1. Talajtorna |
A négy kötelező és egy ajánlott elemből álló, összefüggő talajgyakorlat bemutatása. Kötelező elemek: gurulóátfordulás, fejállás, kézállás, mérlegállás. Ajánlott elemek: kézenátfordulás, tarkóbillenés, fejenátfordulás, tigrisbukfenc, gurulóátfordulás futólagos kézállásba. |
3.2. Szekrényugrás |
Egy tanult támaszugrás bemutatása (lányok minimum 4 részes, keresztben, fiúk 5 részes, hosszában felállított szekrényen). |
3.3. Felemáskorlát |
A három kötelező és egy ajánlott elemből álló, összefüggő gyakorlat bemutatása. Kötelező elemek: térdfellendülés, kelepfellendülés a felső karfára, alugrás. Ajánlott elemek: ostorlendület, kelepfelhúzódás, malomforgás, kelepforgás. |
3.4. Gerenda |
A négy kötelező és egy ajánlott elemből álló, összefüggő gyakorlat bemutatása. Kötelező elemek: járás, felugrás, testfordulat, leugrás. Ajánlott elemek: szökdelések, térdelés és térdelőtámasz, fekvőtámasz, hasonfekvés, hanyattfekvés, gurulóátfordulás |
3.5. Ritmikus gimnasztika |
Különböző elemekből álló szabadgyakorlat zenére történő bemutatása (a gyakorlat ideje: 35–45 s). Javasolt elemek: érintőjárás, hintalépés, keringőlépés, fordulatok, szökkenő hármaslépés, lebegő- és mérlegállás, lábemelések és lendítések, törzshullámok, ívelt és nyújtott kartartások stb. Egy választott kéziszerrel (labda, karika, kötél, szalag, buzogány) 3 elem bemutatása. |
3.6. Gyűrű |
A három kötelező és egy ajánlott elemből álló, összefüggő gyakorlat bemutatása. Kötelező elemek: zsugorlefüggés, lefüggés, homorított leugrás. Ajánlott elemek: futólagos támaszba kerülés, lebegőfüggés, hátsófüggés, vállátfordulás előre, leterpesztés |
3.7. Korlát |
A három kötelező és egy ajánlott elemből álló, összefüggő gyakorlat bemutatása. Kötelező elemek: alaplendület támaszba vagy felkarfüggésbe, felkarfüggés, pedzés, kanyarlati leugrás. Ajánlott elemek: pedzés, billenések, emelések, saslendület, vállállás |
3.8. Nyújtó |
A három kötelező és egy ajánlott elemből álló, összefüggő gyakorlat bemutatása. Kötelező elemek: alaplendület, kelepforgás, alugrás. Ajánlott elemek: malomfellendülés, térdfellendülés, nyílugrás |
4. Küzdősportok, önvédelem |
A dzsúdó vagy a birkózás alapelemeinek bemutatása: Dzsúdó alapelemek: – csúsztatott esés állásból, – esés állásból, – dzsúdógurulás; vagy Birkózás alapelemek: – dulakodás, – hídban forgás, – társ felemelése háttal felállásból. |
5. Úszás |
50 m megtétele egy választott úszásnemben, szabályos rajttal és fordulóval; 25 m teljesítése egy másik választott úszásnemben, szabályos rajttal. |
6. Testnevelési és sportjátékok |
Két sportjáték választása kötelező. |
Kézilabda |
1. Kapura lövés gyorsindítás után - a saját védővonalról indulva átadás a félpályánál álló társnak, a futás közben visszakapott labda vezetése után egykezes beugrásos kapura lövés. 2. Büntetődobás - egyenlő eloszlásban, a kapu két alsó sarkába elhelyezett zsámolyra. 3. Tetszőleges lendületszerzés után távolba dobás kézilabdával. lányok minimum: 16 méter fiúk minimum: 22 méter |
Kosárlabda |
1. Fektetett dobás - félpályáról indulva kétkezes mellső átadás a büntetővonal magasságában az oldalvonalnál álló társnak, indulócsel után befutás a kosár felé, a visszakapott labdával leütés nélkül fektetett dobás. Jobbkezes végrehajtás.
2. Fektetett dobás - félpályáról indulva kétkezes mellső átadás a büntetővonal magasságában az oldalvonalnál álló társnak, indulócsel után befutás a kosár felé, a visszakapott labdával leütés nélkül fektetett dobás. Balkezes végrehajtás.
3. Büntetődobás - választott technikával |
Labdarúgás |
1. Labdaemelgetés (dekázás) - a földről felvett vagy feldobott labdát váltott lábbal történő érintéssel kell levegőben tartani. Lányok min. 4 db, fiúk min 5 db 2. Szlalom labdavezetés - 10 m hosszan, öt darab egyenlő távolságra letett tömöttlabda (bója) között szlalom labdavezetés oda-vissza, kapura lövés 10 méterről. 3. Összetett gyakorlat: félpályáról indulva labdavezetés, rárúgás a kaputól 8-10 méterre oldalt elhelyezett, ledöntött ugrószekrénytetőre, a visszapattanó labda kapura rúgása. |
Röplabda |
1. Kosárérintéssel a labda fej fölé játszása egy 2 m sugarú körben. (A labdát legalább 1,5 m-re a fej fölé kell játszani.) min. 5 db 2. Alkarérintéssel a labda fej fölé játszása egy 2 m sugarú körben. (A labdát legalább 1 m-re a fej fölé kell játszani.) min. 5 db 3. Nyitások választott technikával a támadóvonal mögé, váltott térfélre |
Szakszó-, név- és fogalomtár
Az alábbi szakkifejezések használata a szóbeli vizsgán elvárható.
KÖZÉPSZINT
- 11-es rúgás
- aktív pihenés
- alakzatok - oszlop, vonal, kör
- alkarérintés
- álló- és térdelőrajt
- alsó egyenes nyitás - nyitásfogadás
- átadás - egykezes, kétkezes mellső, kétkezes felső, pattintott
- büntetődobás
- Coubertin báró
- deformitás
- döntés
- edzésmódszer
- edzettség
- egészség
- egészséges életmód
- elhízás
- előkészítő gyakorlatok
- emelés
- emelkedés
- ereszkedés
- esztétikus mozgás
- fejelés
- fejlődések, szakadozások
- fektetett dobás
- fogások
- fordítás
- forduló
- gimnasztikai alapforma
- gurulás
- gyerekkor
- gyors indítás
- hajítás, vetés, lökés
- hajlékonyság
- hajlítás
- helyes légzés (mellkasi, hasi, teljes)
- ideális testsúly
- ízületi mozgékonyság
- járás (futás) megindítása, megállítása
- kapura lövések - beugrásos, felugrásos
- keringési rendszer
- kiindulóhelyzet
- kosárérintés
- küzdelem
- labdaátadások lábbal - lapos, félmagas, ívelt
- labdaérintések - belső, belső csüd, teljes csüd, külső csüd
- labdavezetés
- leengedés
- légzőrendszer
- lendítés
- lendületszerzés
- magasugrás - flop-, hasmánt-, átlépőtechnika
- magyar olimpiai bajnokok - legalább öt név ismerete
- mell-, gyors-, hátúszás
- motiváció
- mozgatórendszer
- nyitódás, zárkózás, igazodás, takarás
- nyújtás
- olimpiai játékok - ókori, újkori játékok
- passzív pihenés
- prevenció
- pulzus
- rajtolás
- rekreáció
- ritmikus gimnasztika szerek - kötél, labda, karika, buzogány, szalag
- serdülőkor
- sérülés
- sikerélmény
- sorakozás
- szabadgyakorlat, szergyakorlatok (pad, bordásfal), kéziszergyakorlatok (babzsák, labda, súlyzó, medicinlabda stb.)
- szabadrúgás - közvetett, közvetlen
- távolugrás - lépőtechnika, ollózótechnika
- teljesítmény
- terhelés
- természeti erők
- testedzés
- testfordulatok
- testi higiéné
- testnevelés - sport
- testtartás
- tornaelemek: állások, gurulások, fordulatok, ugrások, billenések, forgások, átfordulások, támaszugrások,
- lebegőtámasz, lendületek, fellendülések, támaszhelyzetek, leugrások, összekötő elemek
- tornaszerek - talaj, gerenda, felemáskorlát, ló, nyújtó, gyűrű, korlát, lólengés
- váltás
- védekezés - emberfogásos, területvédekezés
Biológia
Adszorpció jelenségének vizsgálata
Emberi bőr szöveti rétegződésének mikroszkópos vizsgálata
Csont felépítése
Hagymalevél nyúzat készítése és vizsgálata
Keményítőszemcsék mikroszkópos vizsgálata
Két- és egyszikű szár keresztmetszetek mikroszkópi vizsgálata
Kísérletek fehérje törzsoldattal
Ökológiai piramis elemzése
Plazmolízis vizsgálata vöröshagyma allevélen
Szén-dioxid kimutatása meszes vízzel
Vöröshagyma külső buroklevelének mikroszkópos vizsgálata
Zárvatermők csoportosítása
Növényismeret, növényhatározás
Állathatározás, összehasonlítás
*A dohányzás és a légző szervrendszerünk egészsége
A keringési rendszert érő káros hatások
A légkör szennyeződése, ökológiai következményei (kivétel a szmog)
A mozgási szervrendszer egészsége
A napsugárzás káros hatásai
A szem egészségtana
A szervezet védekező rendszere (immunrendszer)
A tápcsatorna kapuja – a szájüreg egészségtana
*Az ember életszakaszai
Az ember szaporodása és egészségtana
Az emésztőszervrendszer betegségei
Az ideális étrend összeállításának szabályai
Daganatos betegségek
*Egészség-betegség
Hormonális szabályozás
Nátha
Örökléstani alapismeretek
Szmog
Vízvédelem, vízszennyezés
Hulladékkezelés, újrahasznosítás
2022 Angol nyelv szóbeli érettségi tételeinek témakörei:
1. feladat:
Személyes vonatkozások, család (házimunka családi megosztása)
Személyes vonatkozások, család (jövőbeni tervek)
Ember és társadalom (öltözködés, divat)
Környezetünk (környezetvédelem szűkebb környezetünkben)
Környezetünk (kedvenc évszak bemutatása)
Környezetünk (lakhatási lehetőségek Magyarországon)
Az iskola (saját iskola bemutatása)
Az iskola (tantárgyak, órarend, érdeklődési kör, tanulmányi munka)
Az iskola (a nyelvtanulás, a nyelvtudás szerepe, fontossága)
A munka világa (pályaválasztás, továbbtanulás vagy munkába állás)
Életmód (napirend, időbeosztás)
Szabadidő, művelődés, szórakozás (zenehallgatás)
Szabadidő, művelődés, szórakozás (újság és magazinolvasás)
Szabadidő, művelődés, szórakozás (sportolás, kedvenc sport, iskolai sport)
Szabadidő, művelődés, szórakozás (számítógép és az internet)
Utazás, turizmus (utazási előkészületek, egy utazás megtervezése, megszervezése)
Utazás, turizmus (utazás autóval)
Tudomány és technika (mobiltelefon használata)
Gazdaság (vásárlási szokások)
Gazdaság (szolgáltatások)
2. feladat:
Ember és társadalom (partiszervezés barátoknak)
Ember és társadalom (külföldi barát utolsó Mo-n töltött napjának megszervezése)
Ember és társadalom (engedélykérés szomszédtól parti megtartásához)
Környezetünk (saját város bemutatása külföldi barátnak)
Környezetünk (kisállat kérése szülőtől)
Környezetünk (tanácskérés baráttól szobaátalakításról)
Az iskola (saját iskola bemutatása külföldi barátnak)
Az iskola (tanácskérés tanártól új nyelv tanulásának elkezdéséről)
A munka világa (munka után érdeklődés)
A munka világa (beszélgetés tanárral külföldi diákmunkáról)
Életmód (betegség - beszélgetés egy látogató baráttal)
Életmód (hétvégi kirándulás szervezése)
Életmód (tanácskérés baráttól vacsoraszervezéssel kapcsolatban)
Utazás, turizmus (szobafoglalás)
Utazás, turizmus (repülőjegy foglalása)
Utazás, turizmus (panasz hotelszoba miatt)
Utazás, turizmus (tanácsadás turistának - hétvégi program szervezése)
Utazás, turizmus (elveszett táska iránt érdeklődés)
Gazdaság (panasz elektronikai boltban)
Gazdaság (panasz ruházati boltban)
3. feladat:
Személyes vonatkozások, család (közeli és távoli rokonok)
Ember és társadalom (családi ünnepek)
Ember és társadalom (kapcsolattartás - hagyományos levél vagy e-mail)
Ember és társadalom (öltözködés - hétköznapi és alkalmi viselet)
Környezetünk (kisállat és állatkerti állat összehasonlítása)
Környezetünk (lakótömb és családi ház összehasonlítása)
Környezetünk (a négy évszak bemutatása)
Környezetünk (nagyváros és vidék összehasonlítása)
Környezetünk (környezetszennyezés, környezetvédelem)
A munka világa (munkák összehasonlítása)
Életmód (egészséges és egészségtelen ételek összehasonlítása)
Életmód (egészséges és egészségtelen életmód összehasonlítása)
Szabadidő, művelődés, szórakozás (televízió és rádió összehasonlítása)
Szabadidő, művelődés, szórakozás (színház és mozi összehasonlítása)
Szabadidő, művelődés, szórakozás (olvasási szokások)
Szabadidő, művelődés, szórakozás (iskolán kívüli szabadidős tevékenységek)
Utazás, turizmus (repülőgép és vonat összehasonlítása)
Utazás, turizmus (nyaralási módok - pihenés vagy városnézés)
Tudomány és technika (mobiltelefon és számítógép összehasonlítása)
Magyar nyelv és irodalom 12. A
IRODALOM
- Petőfi Sándor forradalmi költészete
- Arany János balladái
- Ady Új versek című kötete
- Babits Mihály: Jónás könyve
- Kosztolányi Dezső: Édes Anna
- József Attila tájversei
- Az irodalmi barokk sajátosságai Zrínyi Miklós Szigeti veszedelem című művében
- Jókai Mór: Az arany ember
- Mikszáth Kálmán novellái
- Móricz Zsigmond novellái
- Az ecloga műfajának továbbélése Radnóti Miklós költészetében
- Kertész Imre Sorstalanság című regénye
- Dragomán György prózájának bemutatása választott novellák tükrében
- A Biblia
- Az orosz realizmus
- Franz Kafka: Az átváltozás
- Shakespeare: Rómeó és Júlia
- Madách Imre: Az ember tragédiája – az eszmék szerepe és változása
- Móricz Zsigmond: Rokonok – a film és a regény összehasonlítása
- Berzsenyi és a Kemenesalja
MAGYAR NYELV
- A sikeres kommunikáció nyelvi összetevői
- A közlésfolyamat nem nyelvi tényezői
- A köszönés és megszólítás szerepe a mai magyar nyelvhasználatban
- Nyelvtörténetünk korszakai
- Nyelvtörténeti források: nyomtatott és kéziratos nyelvemlékek
- A nyelvújítás jelentősége, történelmi/művelődéstörténeti háttere
- A nyelvi jel és jelrendszer
- Az információs társadalom hatása a nyelvhasználatra
- A nyelvváltozatok rendszere, területei és társadalmi tagozódás
- Magán és mássalhangzók rendszere, a hangok találkozása és helyesírásuk
- A magyar helyesírás története, alapelvei
- A szófajok rendszere
- Kohézió – jelentésbeli és grammatikai kapcsolóelemek
- Beszéd és írás összehasonlítása
- A szöveg felépítése, egysége, jellemzői
- A kulturált vita és véleménynyilvánítás jellemzői
- Az érvelés és az érv fajtái
- A stílusrétegek jellemzői
- Állandósult szókapcsolatok
- A nyelvi jelek csoportjai a hangalak és jelentés viszonya alapján: egyjelentésű, többjelentésű szó, homonímia, szinonima, hasonló alakú szópár
Magyar nyelv és irodalom (12.B)
MAGYAR IRODALOM
I.TÉMAKÖR: MŰVEK A MAGYAR IRODALOMBÓL. KÖTELEZŐ SZERZŐK
- tétel: Petőfi Sándor tájköltészete
- tétel - Arany János balladái
- tétel: Ady Endre Új versek című kötete
- tétel: Babits Mihály: Jónás könyve
- tétel: A gyermekmotívum Kosztolányi Dezső műveiben
- tétel: József Attila szerelmi költészete
II.TÉMAKÖR: MŰVEK A MAGYAR IRODALOMBÓL. VÁLASZTHATÓ SZERZŐK
- tétel: Hagyománykövetés és újítás Balassi költészetében
- tétel: Mikszáth Kálmán novellái
- tétel: Impresszionista hatások Juhász Gyula és Tóth Árpád költészetében
- Móricz Zsigmond novellisztikája
- tétel: Az ecloga műfajának továbbélése Radnóti Miklós költészetében
- tétel: Kertész Imre: Sorstalanság
III. TÉMAKÖR: MŰVEK A MAGYAR IRODALOMBÓL. KORTÁRS SZERZŐK
- tétel: Intertextualitás a posztmodern magyar lírában
IV. TÉMAKÖR: VILÁGIRODALOM
- tétel: A homéroszi eposzok
- tétel: A XIX. századi orosz próza
- tétel: Franz Kafka: Az átváltozás
V. TÉMAKÖR: DRÁMA
17. tétel - Shakespeare: Rómeó és Júlia
18. tétel – Madách Imre: Az ember tragédiája
VI. TÉMAKÖR: AZ IRODALOM HATÁRTERÜLETEI
19. tétel - Móricz Zsigmond: Rokonok -- Szabó István: Rokonok
VII. TÉMAKÖR: REGIONÁLIS KULTÚRA
20. tétel: Berzsenyi Dániel és a Kemenesalja
MAGYAR NYELV
I.TÉMAKÖR: KOMMUNIKÁCIÓ
1. ) tétel: A közlésfolyamat tényezői és funkciói
2. ) tétel: A kommunikáció nyelvi és nem nyelvi kifejezőeszközei
3. )tétel : Szóbeliség, írásbeliség, az írott beszélt nyelv
4. ) tétel: Nyelvtörténetünk fő korszakai
5.) tétel: A nyelvtörténet forrásai: kézírásos és nyomtatott nyelvemlékek
6. tétel: A nyelvújítás jelentősége, történelmi, művelődéstörténeti háttere, hatása
III. TÉMAKÖR: EMBER ÉS NYELVHASZNÁLAT
7.)tétel: A nyelvi jel és jelrendszer
8.) tétel: Nyelv és gondolkodás, nyelv és megismerés
9. ) tétel: Leggyakoribb egynyelvű szótáraink használata
IV.TÉMAKÖR: A NYELVI SZINTEK
10.) tétel: A magán- és mássalhangzók rendszere, a hangok találkozása és helyesírásuk
11. ) tétel: A morfémák, a szóelemek
12.) tétel: A magyar helyesírás története, alapelvei
13.) tétel: A magyar nyelv szófaji rendszere
V. TÉMAKÖR: A SZÖVEG
14.) tétel: A továbbtanuláshoz, illetve a munka világában szükséges szövegtípusok
15. ) tétel: A szöveg felépítése, egységei, jellemzői
VI.TÉMAKÖR: RETORIKA
16. )tétel: A retorika jelentősége és alkalmazásának társadalmi színterei
17.) tétel: A vita értelmezése, a kulturált vitatkozás kritériumai
VII. TÉMAKÖR: STILISZTIKA
18.) tétel: Állandósult szókapcsolatok
19. ) Az alakzatok
20. ) tétel: A nyelvi jelek csoportjai a hangalak és jelentés viszonya alapján
Német nyelv
- Anmeldung zum Tanzkurs
- Auf der Polizei
- Auf der Post
- Auto haben, Auto fahren
- Ӓhnlichkeiten und Unterschiede
- Celldömölk
- Computer und Handy
- Einkauf
- Essen
- Essgewohnheiten in der Familie
- Familienformen
- Ferienjob im Ausland
- Feste, Familienfeste
- Filme
- Gesunde Lebensweise
- Im Restaurant
- Im Warenhaus
- Innere und äußere Eigenschaften
- Kanutour
- Konto öffnen
- Krankheiten
- Leben in der Stadt, auf dem Lande
- Schulleben außer dem Unterricht
- Sport
- Tiere und Pflanzen um uns
- Unsere Schule
- Unterkunft buchen
- Wetter, Jahreszeiten
- Wohnungssuche
- Zukunftspläne
FIZIKA