• Kezdőlap
  • Iskolánk
  • Diákok
  • Dolgozók
  • BME Nyelvvizsga
  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Cikkek
  • Felvételizőknek
  • Érettségizőknek/Továbbtanulóknak
  • Bázisintézmény
  • e-ÜGYINTÉZÉS
  • Napló

Érettségizőknek/Továbbtanulóknak

Az érettségi vizsgára történő felkészítés nyilvánosságra hozott anyagai

Szerző: CBG - Dátum: 2022-03-24

Történelem

1. Az athéni demokrácia működése a Kr.e. 5. században.

2. A középkori város és a céhes ipar.

3. Géza fejedelemsége és I. (Szent) István államszervező tevékenysége.

4. A tatárjárás és az ország újjáépítése IV. Béla idején.

5. Hunyadi Mátyás reformjai és külpolitikája.

6. A földrajzi felfedezések és a kapitalista gazdaság jellemzői.

7. Demográfiai és etnikai változások a 18. században.

8. Az ipari forradalmak legjelentősebb területei (könnyűipar, nehézipar, közlekedés), néhány találmánya és a gyáriparkezdetei.

9. A reformkor fő kérdései, Széchenyi és Kossuth reformprogramja.

10. A pesti forradalom eseményei, az áprilisi törvények. A szabadságharc főbb katonai és politikai eseményei.

11. Az első világháború (hadviselők, frontok, a háború jellege).

12. A náci Németország legfőbb jellemzői.

13. A kommunista ideológia és a sztálini diktatúra a Szovjetunióban.

14. A trianoni békediktátum és következményei.

15. Magyarország háborúba lépése és részvétele a Szovjetunió elleni harcokban.

16. A holokauszt Magyarországon.

17. Az Európai Unió alapelvei, intézményei és működése.

18. A rendszer jellemzői a Kádár-korszakban, életmód és mindennapok.

19. A rendszerváltozás főbb eseményei.

20. A politikai intézményrendszer fő elemei (országgyűlés, kormány, köztársasági elnök, alkotmánybíróság, ombudsman, helyi önkormányzatok, az Alaptörvény). A választási rendszer fő elemei.

 

 

Informatika

1. Információs társadalom 1.1. A kommunikáció A kommunikáció fogalma. A kommunikációs modell: adó, kódolás, csatorna, zaj, dekódolás, vevő. Gyakorlati példák a kommunikációs modellre; a példák és a modell megfeleltetése; a modellben található fogalmak értelmezése konkrét példán keresztül. A kód, mint az információ közvetítés eszköze. Példák a sokféle kommunikációs csatornára. Redundancia az információ továbbításában, a redundancia hasznos és hátrányos előfordulásai. A mai kommunikációs technológiák és eszközök jellemzése, és ezek illeszkedése a kommunikációs modellbe. Az elektronikus kommunikáció és eszközei. A kommunikációs eszközök hatása mindennapi életünkre és az információszerzésre. Az információ-keresés elektronikus formái. Az információs rendszerek létjogosultsága és megjelenése a mindennapi életünkben (iskola, munkahely, hivatalos ügyek intézése, szabadidő). A magyar közhasznú információs források például könyvtári adatbázisok, kormányzati portálok szolgáltatásai, utazással kapcsolatos információk (menetrendek, helyfoglalások), szórakozás. Ezen források közül több ismerete, használata. Az információ megszerzése keresőszerverek segítségével. 1.2. Információ és társadalom Az adat és az információ fogalma. Az informatika fejlődéstörténetének fontosabb lépései. Az elektronikus eszközök, a számítógép generációk: A számítógép generációk technikai újdonságai és jellemző paraméterei. Néhány kiemelkedő személy az informatika történetében. A perifériák fejlődése. Az alkalmazástípusok kialakulása és fejlődése. Az információs és kommunikációs eszközök hatása a társadalomra. A helyi hálózatok és az internet hatása a társadalomra. Az eszközök használatának fizikai és pszichés Informatika érettségi A középszintű szóbeli vizsga részletes tematikája a fővárosi és megyei kormányhivatalok által szervezett vizsgákhoz 3 veszélyei, és túlzott használatuk hatásai. A hálózati szolgáltatások igénybevételének feltételei és szabályai. Etikett és netikett a hálózati munka során. Az információ értéke és hitelessége. Az álinformációk (pl. hoax) célja, felismerése, kártékony hatása és kezelése. Az információszerzés és a publikálás legális és illegális formái. A hálózatok és a számítógépek, illetve az információ (adat) védelme, biztonsági kérdések. A számítógépet és az információt veszélyeztető tényezők, támadási lehetőségek és védekezés azok ellen. Hardverhibából adódó veszélyek. Redundancia az információ tárolásában. A számítógépes vírusok fogalma, meghatározása és jellegzetes tulajdonságaik. A számítógép működésében bekövetkező változások, amelyek alapján vírustámadásra lehet gyanakodni. A vírusok történeti fejlődésének néhány példája. A vírusok fajtái, kifejtett hatásuk, terjedési módjuk, védekezési módszerek és eszközök. Néhány „hírhedt” vírus kártevő hatásának ismerete. A vírusok elleni védekezés módszerei. Példák a víruskereső és vírusirtó programokra. (Víruspajzs, vírusdefíniciós adatbázis fogalma.) Jogi kérdések az informatikában. Jogi szempontból védendő adatok, a védelem okai. Az adatvédelem kérdései, jogi szabályozások (adatvédelmi törvény, direkt marketing, elektronikus kereskedelem). Az adatok védelme az interneten. A szerzői jog és az informatika. A szoftver fogalma és csoportosítása felhasználói szerződés (licencelési módok) szerint. A freeware, shareware, üzleti és egyéb szoftverváltozatok jellemzői. A szoftverek védelme (technikai védelem, jogi védelem). 2. Informatikai alapismeretek - hardver 2.1. Jelátalakítás és kódolás Az analóg és a digitális jel fogalma, példák felhasználásukra. Az analóg és digitális jel különbsége és jellemzői. Az analóg jelek digitalizálhatósága. A mintavételezés törvénye. A digitalizált adattárolás pontossága – minőségi problémák, korlátok. Az analóg jelek digitalizálásának lépései. A hang, a kép és a film digitalizálásának lépései. A digitalizálás eszközei. Az adat és az adatmennyiség fogalma az informatikában. Az informatikában használt mértékegységek és ezek jellemzői. A bináris számábrázolás módszere és jelentősége az informatikában. A bináris karakterábrázolás formái, kódtáblák felépítése, jellemzői (ASCII, UNICODE). Váltás kettes és tízes számrendszer között. Bináris számokkal végezhető alapműveletek. A NEM, ÉS, VAGY logikai műveletek. A digitális képek tárolása, képformátumok és azok jellemzői (raszteres és vektoros). A színek kódolásának módjai (RGB, CMYK). Alapfogalmak: pixel, felbontás, színmélység. A hang digitális tárolása, formátumok és azok jellemzői. 2.2. A számítógép felépítése A Neumann által megfogalmazott elvek. A Neumann-elvű számítógép elvi felépítése, az egyes részegységek feladata. A mai személyi számítógépek részei az egyes részek funkciói. Informatika érettségi A középszintű szóbeli vizsga részletes tematikája a fővárosi és megyei kormányhivatalok által szervezett vizsgákhoz 4 A perifériák jelentősége, csoportosítása (bemeneti és kimeneti eszközök). A manapság használatos perifériák besorolása az egyes csoportokba. A főbb perifériák bemutatása és jellemző paraméterértékei: monitor, nyomtató, háttértárak, egér, billentyűzet. A ma jellemzően használatos monitorfajták és ezek működési elve. A monitorokkal kapcsolatos fogalmak: felbontás, képátló, képpont. A monitortípusok összehasonlítása a felhasználási terület szempontjából. Az érintőképernyő szerepe, felhasználási területei. A ma jellemzően használatos nyomtatási technológiák jellemzői. A nyomtatók működési elve (tintasugaras, lézer). A nyomtatókkal és a nyomatással kapcsolatos fogalmak. A nyomtatók összehasonlítása a felhasználási területük szempontjából. A ma jellemzően használatos háttértárak. A technológiák ismertetése (mágneses elvű, optikai, memória alapú). Az egyes eszközök felépítése, működése. Az adatok tárolásának fizikai megvalósítása. A számítógép részeinek és a perifériáinak fizikai karbantartása (tisztítása, szállítása, tárolása). A személyi számítógépek részeinek összekapcsolása, a perifériák csatlakoztatási lehetőségei. A hálózatok kialakításának jelentősége. A hálózatok csoportosítása kiterjedtség szerint. A hálózatok topológiája, a topológiák jellemzése. A hálózati kialakításhoz szükséges eszközök, ezek jellemzői (hálózati közeg, hálózati kártya, kapcsolók, útválasztók, jelerősítők). 2.3. Munkavédelem és ergonómia A számítógépes munkavégzés, valamint a fizikai- és mentális egészség védelme. A számítógépes munkavégzéshez kapcsolódó munkavédelmi ismeretek. A számítógép és a perifériák ergonómiai jellemzői. Az egészséges számítógépes munkakörnyezet kialakításának szempontjai. 3. Informatikai alapismeretek – szoftver 3.1. Az operációs rendszer és főbb feladatai Az operációs rendszer fogalma, feladata, fajtái. Az operációs rendszer működési struktúrája (rendszermag, indítófájl, külső és belső parancsok rendszere, opcionális kiegészítések). Az operációs rendszer feladatából következő jellemző működési területek (memóriakezelés, folyamatvezérlés, megszakítás-kezelés, kommunikáció a perifériákkal). Több feladat párhuzamos végzésének szervezése. Az operációs rendszer betöltődésének folyamata. A számítógép kikapcsolásának módjai, az operációs rendszer feladatai a kikapcsolás során. Az operációs rendszerek tipikus hibaüzenetei, hibajelenségei, ezek elhárítási módja. A szoftverek telepítése, beállítása, eltávolítása. Szoftverek futtatása és leállítása, memória felszabadításának kérdései. Az operációs rendszerek által használt állományszervezési, -nyilvántartási módszerek. A könyvtárszerkezet felépítésének ismerete. A könyvtárakról tárolt tulajdonságok. A könyvtárműveletek: létrehozás, törlés, másolás, áthelyezés, átnevezés, listázás, könyvtárváltás. Informatika érettségi A középszintű szóbeli vizsga részletes tematikája a fővárosi és megyei kormányhivatalok által szervezett vizsgákhoz 5 Az állományok típusai. Az állományok elnevezésének formai követelményei, rendszerfüggő szintaktikai megkötések. Az állományokról tárolt tulajdonságok. Az állományok társítása. Az elérési útvonal megadásának formái. Az állományokkal végzett műveletek ismerete (létrehozás, másolás, áthelyezés, törlés, mentés, nyomtatás, megnyitás). Az állományokkal végzett műveletek fizikai megvalósítása. Keresés háttértárakon, a keresési feltételek (helyettesítő karakterek használata). A tömörítés lényege és elve. Tömörítési módszerek (veszteséges és veszteségmentes). A kép, a hang, a video és egyéb állományok tömörítésének jellemzői. Általános tömörítő programok működésének ismerete. Az állományok és a könyvtárak tömörítésének és kicsomagolásának megvalósítása. Az operációs rendszerek segédprogramjai (fájlkezelés, archiválás, vírusvédelem, tűzfal, multimédia stb.). A segédprogramok létjogosultsága, szolgáltatásai, jellemzői. Néhány segédprogram bemutatása. Az adatok védelme a jogosulatlan hozzáféréstől, az operációs rendszerek beépített lehetőségei (hozzáférés vezérlése: felhasználónév, jelszó; adattitkosítás). Vírusirtó program használatának ismerete. Vírusellenőrzés a háttértárakon és a memóriában. A vírusvédelem kialakítása a számítógépen. Aktív vírusvédelem. A vírusvédelem gyenge pontjai, hiányosságai (pl. emberi tényező). A számítógépes hálózatok működéséhez szükséges szoftverek. A szerver operációs rendszerének jellemző többletfunkciói. A hálózati kommunikáció logikai felépítése (a szerver-kliens és az egyenrangú hálózatok). A helyi hálózatokhoz kapcsolódás feltételei és megvalósítása. A hálózati szolgáltatások elérésének módjai, az eszközhasználat feltételei. A felhasználók azonosítása, jogosultságok kezelése. 7. Információs hálózati szolgáltatások 7.1. Kommunikáció az interneten Az internetes szolgáltatások és ezek jellemzői. Az internetes szolgáltatások használatának, használatba vételének szabályai. Példák interneten keresztül igénybe vehető szolgáltatásokra. Az elektronikus levelezés folyamatának ismerete. A felhasználók azonosítása. A különböző levelezőprogramok közös és néhány egyedi jellemzője. Egy levelezési rendszer használatának ismerete. A levelezéssel kapcsolatos funkciók (írás, fogadás, válasz, továbbküldés, törlés, nyomtatás). A beérkezett levelek kezelése. Az elektronikus levél felépítése, az egyes részek funkciója. Állományok kezelése az elektronikus levelezésben (csatolás, csatolt állomány mentése). Az e-mail cím szerkezete. A levélküldés tipikus hibaüzenetei, ezek jelentése és a problémák kezelése. Állományátvitel lehetőségei az interneten. A fájlátvitel lehetőségei és korlátai e-mail segítségével. Felhő alapú fájlátvitel. Az URL fogalma, felépítése, részei. Egy böngészőprogram használatának ismerete. A böngészőprogram használatával kapcsolatos fogalmak ismerete (kezdőoldal, cache, cookie). Webcím szerkezete. Informatika érettségi A középszintű szóbeli vizsga részletes tematikája a fővárosi és megyei kormányhivatalok által szervezett vizsgákhoz 6 Navigálás a különböző weboldalakon, a sűrűn látogatott oldalak címének rögzítése, képek megjelenítése, weboldal mentése. A weboldal nyomtatása A böngészés tipikus hibaüzenetei, ezek oka és a hiba kezelésének lehetőségei. Információ keresése az interneten. A tematikus és a kulcsszavas keresés működésének ismertetése. A kétfajta keresési módszer alkalmazási területei és összehasonlítása. Tematikus és kulcsszavas keresőrendszerek ismerete, használata információkeresésre. Keresési feltételek megadása (egyszerű és összetett). A keresési feltételek szűkítése, speciális keresők. A keresés eredményének kiértékelése. A keresési feladatok megoldása. A találatok értékelése hitelesség és megbízhatóság szempontjából. A távoli on-line adatbázisok használatának feltételei. Keresés az adatbázis adatai között. 9. Könyvtárhasználat 9.1. Könyvtárak A könyvtár fogalma. A könyvtár egyetemes és hazai fejlődésének rövid áttekintése. A magyar könyvtári rendszer. A könyvtártípusok elkülönítésének elvei: a gyűjtő- és felhasználói kör fogalma. A különböző könyvtártípusok összehasonlítása szolgáltatásaik, gyűjtőkörük és felhasználói körük alapján. A közkönyvtárak feladatrendszerének ismertetése. A köz- és iskolai könyvtár összehasonlítása. A szakkönyvtárak sajátosságainak ismertetése. Egyéb tájékoztató intézmények, információs központok, a kulturális intézmények (levéltárak, múzeumok, kiállítótermek) információszerzésben betöltött szerepének vázolása. A nemzeti könyvtár fogalmának meghatározása. Az Országos Széchényi Könyvtár szerepe a magyar könyvtári rendszerben. A könyvtár létrejöttének, rövid történetének ismertetése. Az Egyetemes Tizedes Osztályozás szerepe a könyvtári rend kialakításában. A könyvtári szolgáltatások ismertetése. A könyvtári kölcsönzési rend. A könyvtárközi kölcsönzés fogalma. A nemzeti könyvtár fogalmának meghatározása. Hagyományos könyvtárak az interneten és a digitális könyvtárak sajátosságainak bemutatása. Hasonlóságok és különbségek. 9.2. Információ-keresés Keresési stratégiák a könyvtári katalógusban, elektronikus könyvtárban, forráskeresés az interneten. A keresés algoritmusa. Az egy- és többlépcsős keresés. A keresőfelület használata. A katalógus fogalma, használatának módjai. A számítógépes katalógusok, mint tájékoztató eszközök. A számítógépes katalógusok felépítésének szerkezeti sajátosságai. Néhány számítógépes katalógus ismerete. 9.3. Forráshasználat A nyomtatott és nem nyomtatott dokumentum sajátosságainak összehasonlítása a felhasználásuk alapján. A nyomtatott dokumentum főbb típusai: kiadványtípusok a könyvtári rendszerben. Az ismeretközlő művek (monográfia, tanulmánykötet, kézikönyv) használata Informatika érettségi A középszintű szóbeli vizsga részletes tematikája a fővárosi és megyei kormányhivatalok által szervezett vizsgákhoz 7 az információszerzés folyamatában. A segédkönyvek, mint a közvetlen ismeretszerzés alapvető forrásai (lexikon, enciklopédia, szótár, közhasznú ismeretek tára, adattár, fogalomtár, kronológia, atlasz). A nem nyomtatott dokumentum fogalma és sajátosságai. Összehasonlításuk adathordozó és megjelenítő eszköz szerint (például hanglemez, CD, fénykép, hologram, mikrofilm, némafilm, hangosfilm, DVD). Kézikönyvek és tájékoztató eszközök keresési célnak megfelelő kiválasztása és használata (tartalomjegyzék, mutatók, utalók). A tájékoztató eszközök típusai. A bibliográfia fogalma. A Magyar Nemzeti Bibliográfia. A bibliográfiai leírás legfontosabb elemeinek ismertetése a főbb dokumentumtípusok esetében. Tájékoztató jegyzékek (könyv- és egyéb dokumentumok ajánlásai). Forráskiválasztás szempontjai, az információs értéket befolyásoló jellemzők (dokumentumtípus, forrástípus, megjelenési idő, kiadó, terjedelem, közlési cél). A forrásjelölés szabályai, funkciói és etikai vonatkozásai. Bibliográfiai hivatkozás készítése könyvről és folyóiratcikkről. Az interneten elérhető források hivatkozásának alapelvei.

Földrajz

  1. A domborzatábrázolás módszerei
  2. Hazánk földrajzi helyzetének meghatározása
  3. A Föld helye a Naprendszerben
  4. A bolygómozgás törvényszerűségei
  5. A Föld gömbhéjas szerkezete, fizikai jellemzői
  6. Hegységképződés
  7. Lemeztektonika és vulkánosság
  8. Földtörténeti korbeosztás
  9. Földünk nagyszerkezeti egységei
  10. A kőzetek keletkezése, körforgásuk a természetben
  11. A légkör kialakulása és szerkezete
  12. A levegő felmelegedése
  13. Az általános légkörzés
  14. A Világtenger mozgásjelenségei
  15. A komplex vízgazdálkodás
  16. Az éghajlat övezetesség kialakulása
  17. A valódi mérsékelt övezet
  18. A hideg övezet
  19. A hegyvidéki éghajlat
  20. Földünk népességének jellemzői
  21. A városok kialakulása, az urbanizáció folyamatai
  22. A forró övezet mezőgazdasága
  23. A világ energiagazdálkodásának átalakulása, jellemzői
  24. Szerkezetváltozás az iparban. Hagyományos és modern iparágak
  25. A foglakozási szerkezet átalakulása
  26. Az országok fejlettségének mutatói
  27. A világkereskedelem
  28. Centrum és periféria
  29. Észak-Amerika
  30. Fejlettségbeli különbségek az Európai Unióban
  31. Japán
  32. Egyedi szerepkörű országok, országcsoportok

     33. Magyarország gazdasági szerkezetének és területi elhelyezkedésének átalakulása a rendszerváltás után

     34. Hazánk demográfiai jellemzői

     35. Hazánk ásványkincsei, kialakulásuk jellemzői, felhasználásuk

     36. Hazánk élelmiszergazdasága

     37. Hazánk idegenforgalma

38. Budapest szerepe hazánk gazdaságában

39. Globális problémák

 

 

Testnevelés 

 

Elméleti ismeretek

 

1. Az olimpiai mozgalom

létrejötte, célja, feladatai; magyar

sportsikere

Az ókori és az újkori olimpiai játékok

kialakulása, története; kiemelkedő

események;

- olimpiai zászló, szimbólum, jelszó,

embléma, olimpiai láng;

- magyarok az olimpiai versenyeken,

magyar olimpiai bajnokok;

- magyar sikersportágak;

- paralimpiai játékok.

2. A harmonikus

testi fejlődés

A testi fejlődés rövid jellemzése

általános és középiskolás korban

(magasság, testsúly, mozgásos

cselekvések).

3. A testmozgás, a sport szerepe

az egészséges életmód

kialakításában, és a személyiség

fejlesztésében

Tájékozottság bizonyítása az

egészséges életmód kialakításához

szükséges alapvető

ismeretekben.

Az egészséges életmód összetevőinek

értelmezése: rendszeres testedzés,

optimális testsúly, aktív pihenés, testi

higiénia, lelki egyensúly, a szabadidő

hasznos eltöltése, egészségkárosító

szokások (alkohol, dohányzás, drog)

hatásai és megelőzésük.

A testmozgás szerepe az érzelem- és

feszültségszabályozásban,

stresszkezelésben (mentális egészség).

4. A motoros képességek szerepe

a teljesítményben

A motoros képességek értelmezése,

fejlesztési lehetőségei.

A pulzus fogalma, típusai, mérési

lehetőségei, összefüggése az

intenzitással.

Az erőfejlesztés szabályai.

5. Gimnasztikai

ismeretek

A bemelegítés szerepe és kritériumai.

Gyakorlatok javaslata a testtartás

javítására és a különböző kondicionális

képességek fejlesztésére.

Nyújtó, lazító és erősítő hatású

gyakorlatok.

Légzőgyakorlatok.

6. Atlétika

A tanult atlétikai futó, ugró és dobó

versenyszámok ismerete és

végrehajtásuk lényege.

7. Torna

A női és férfi tornaszerek és az azokon

végrehajtható alapelemek ismertetése, pl. fejállás. A

legfontosabb baleset-megelőző

eljárások. Segítségadás gyakorlásnál.

8. Zenés-táncos mozgásformák

A zenés-táncos mozgásformák

egyikének ismertetése (pl. ritmikus

sportgimnasztika, aerobik, néptánc stb.).

9. Küzdősportok, önvédelem

2-2 páros és 1-1 csapat küzdőjáték

ismertetése.

Egy küzdősport bemutatása, alapvető

szabályainak ismertetése.

Küzdőjátékok. Alapvető esések,

gurulások, tompítások jellemzése.

10. Úszás

Az úszás jelentősége az ember életében,

szerepe az egészségtudatos, aktív

életvitelben.

Egy úszásnem ismertetése.

Az úszás higiéniájának ismerete.

11. Testnevelési és sportjátékok

Labdaérintéssel, -vezetéssel, -átadással,

célfelületre történő továbbítással és az

összjátékkal kapcsolatos három

testnevelési játék ismertetése. Egy

választott sportjáték alapvető

szabályainak (pályaméretek, játékosok

száma, időszabályok, eredményszámítás,

a labdavezetésre, a támadásra és

védekezésre vonatkozó szabályok),

valamint alapvető technikai, taktikai

elemeinek bemutatása.

12. Alternatív és szabadidős

mozgásrendszerek

Egy választott, alternatív, szabadidős,

természetben űzhető sportág

jellegzetességeinek és legfontosabb

szabályainak ismertetése (sí, kerékpár,

természetjárás, evezés, görkorcsolya

stb.)

Alapvető ismeretek a táborozások

előnyeiről.

 

 

 

 

 

 

Gyakorlati ismeretek középszint

 

1. Gimnasztika

Lányok: kötélmászás állásból, teljes magasságig mászókulcsolással. A teljes feljutás ideje legfeljebb: 10 s. Fiúk: függeszkedés állásból teljes magasságig, legfeljebb: 9,7 s.

A szabadon összeállított, 48 ütemű szabadgyakorlat bemutatása.

 

2. Atlétika

Egy futó-, egy ugró- és egy dobószám

választása kötelező.

- 60 m-es síkfutás;

- 2000 m-es síkfutás;

- Távolugrás választott technikával;

- Magasugrás választott technikával;

- Súlylökés;

- Kislabdahajítás

Futások

 

Egyik futószám választása kötelező:

60 méteres síkfutás térdelőrajttal.

Lányok: legfeljebb 9,8 s.

Fiúk: legfeljebb 8,8 s.

2000 méteres síkfutás

Lányok: legfeljebb 10:30 perc.

Fiúk: legfeljebb 9:30 perc

Ugrások

A két ugrószámból egy választása

kötelező.

Az ugrás technikája egyénileg

választható.

Magasugrás

Lányok: minimummagasság: 110 cm.

Fiúk: minimummagasság: 125 cm.

Távolugrás

Lányok: minimumtávolság: 330 cm.

Fiúk: minimumtávolság: 410 cm

Dobások

Egy dobószám szabadon választott

technikával történő bemutatása.

Kislabdahajítás

(Javasolt a Magyar Atlétikai Szövetség

által rendszeresített új típusú kislabda

használata.)

Lányok: minimumtávolság: 20 m.

Fiúk: minimumtávolság: 30 m.

Egy dobószám szabadon választott

technikával történő bemutatása.

Súlylökés

Lányok. 4 kg-os súlygolyóval;

minimumtávolság: 5.50 m.

Fiúk: 6 kg-os

súlygolyóval; minimumtávolság: 7,5 m

3. Torna

A talajgyakorlat és a szekrényugrás

bemutatása kötelező, és egy további szer

kötelezően választható.

Lányoknál választható: felemáskorlát,

gerenda, ritmikus gimnasztika.

Fiúknál a szer lehet: gyűrű, nyújtó vagy

korlát

3.1. Talajtorna

A négy kötelező és egy ajánlott elemből

álló, összefüggő talajgyakorlat

bemutatása.

Kötelező elemek: gurulóátfordulás,

fejállás, kézállás, mérlegállás.

Ajánlott elemek: kézenátfordulás,

tarkóbillenés, fejenátfordulás,

tigrisbukfenc, gurulóátfordulás futólagos

kézállásba.

3.2. Szekrényugrás

Egy tanult támaszugrás bemutatása

(lányok minimum 4 részes, keresztben,

fiúk 5 részes, hosszában felállított

szekrényen).

3.3. Felemáskorlát

A három kötelező és egy ajánlott

elemből álló, összefüggő gyakorlat

bemutatása.

Kötelező elemek: térdfellendülés,

kelepfellendülés a felső karfára, alugrás.

Ajánlott elemek: ostorlendület,

kelepfelhúzódás, malomforgás,

kelepforgás.

3.4. Gerenda

A négy kötelező és egy ajánlott elemből

álló, összefüggő gyakorlat bemutatása.

Kötelező elemek: járás, felugrás,

testfordulat, leugrás.

Ajánlott elemek: szökdelések, térdelés és

térdelőtámasz, fekvőtámasz,

hasonfekvés, hanyattfekvés,

gurulóátfordulás

3.5. Ritmikus gimnasztika

Különböző elemekből álló

szabadgyakorlat zenére történő

bemutatása (a gyakorlat ideje: 35–45 s).

Javasolt elemek: érintőjárás, hintalépés,

keringőlépés, fordulatok, szökkenő

hármaslépés, lebegő- és mérlegállás,

lábemelések és lendítések,

törzshullámok, ívelt és nyújtott

kartartások stb.

Egy választott kéziszerrel (labda, karika,

kötél, szalag, buzogány) 3 elem

bemutatása.

3.6. Gyűrű

A három kötelező és egy ajánlott

elemből álló, összefüggő gyakorlat

bemutatása.

Kötelező elemek: zsugorlefüggés,

lefüggés, homorított leugrás.

Ajánlott elemek: futólagos támaszba

kerülés, lebegőfüggés, hátsófüggés,

vállátfordulás előre, leterpesztés

3.7. Korlát

A három kötelező és egy ajánlott

elemből álló, összefüggő gyakorlat

bemutatása.

Kötelező elemek: alaplendület támaszba

vagy felkarfüggésbe, felkarfüggés,

pedzés, kanyarlati leugrás.

Ajánlott elemek: pedzés, billenések,

emelések, saslendület, vállállás

3.8. Nyújtó

A három kötelező és egy ajánlott

elemből álló, összefüggő gyakorlat

bemutatása.

Kötelező elemek: alaplendület,

kelepforgás, alugrás.

Ajánlott elemek: malomfellendülés,

térdfellendülés, nyílugrás

4. Küzdősportok, önvédelem

A dzsúdó vagy a birkózás alapelemeinek

bemutatása:

Dzsúdó alapelemek:

– csúsztatott esés állásból,

– esés állásból,

– dzsúdógurulás;

vagy

Birkózás alapelemek:

– dulakodás,

– hídban forgás,

– társ felemelése háttal felállásból.

5. Úszás

50 m megtétele egy választott

úszásnemben, szabályos rajttal és fordulóval; 25 m teljesítése egy másik választott úszásnemben, szabályos rajttal.

6. Testnevelési és

sportjátékok

Két sportjáték választása kötelező.

Kézilabda

1. Kapura lövés gyorsindítás után - a

saját védővonalról indulva átadás a

félpályánál álló társnak, a futás közben

visszakapott labda vezetése után

egykezes beugrásos kapura lövés.

2. Büntetődobás - egyenlő eloszlásban, a

kapu két alsó sarkába elhelyezett

zsámolyra.

3. Tetszőleges lendületszerzés után

távolba dobás kézilabdával. lányok minimum: 16 méter

fiúk minimum: 22 méter

Kosárlabda

1. Fektetett dobás - félpályáról indulva

kétkezes mellső átadás a büntetővonal

magasságában az oldalvonalnál álló

társnak, indulócsel után befutás a kosár

felé, a visszakapott labdával leütés nélkül

fektetett dobás. Jobbkezes végrehajtás.

 

2. Fektetett dobás - félpályáról indulva

kétkezes mellső átadás a büntetővonal

magasságában az oldalvonalnál álló

társnak, indulócsel után befutás a kosár

felé, a visszakapott labdával leütés nélkül

fektetett dobás. Balkezes végrehajtás.

 

3. Büntetődobás - választott technikával

Labdarúgás

1. Labdaemelgetés (dekázás) - a földről

felvett vagy feldobott labdát váltott

lábbal történő érintéssel kell levegőben

tartani. Lányok min. 4 db, fiúk min 5 db

2. Szlalom labdavezetés - 10 m hosszan,

öt darab egyenlő távolságra letett

tömöttlabda (bója) között szlalom

labdavezetés

oda-vissza, kapura lövés 10 méterről.

3. Összetett gyakorlat: félpályáról

indulva labdavezetés, rárúgás a kaputól

8-10 méterre oldalt elhelyezett, ledöntött

ugrószekrénytetőre, a visszapattanó

labda kapura rúgása.

Röplabda

1. Kosárérintéssel a labda fej fölé

játszása egy 2 m sugarú körben. (A

labdát legalább 1,5 m-re a fej fölé kell

játszani.) min. 5 db

2. Alkarérintéssel a labda fej fölé játszása

egy 2 m sugarú körben. (A labdát

legalább 1 m-re a fej fölé kell játszani.) min. 5 db

3. Nyitások választott technikával a

támadóvonal mögé, váltott térfélre

 

 

 

 

 

 

Szakszó-, név- és fogalomtár

Az alábbi szakkifejezések használata a szóbeli vizsgán elvárható.

KÖZÉPSZINT

  • 11-es rúgás
  • aktív pihenés
  • alakzatok - oszlop, vonal, kör
  • alkarérintés
  • álló- és térdelőrajt
  • alsó egyenes nyitás - nyitásfogadás
  • átadás - egykezes, kétkezes mellső, kétkezes felső, pattintott
  • büntetődobás
  • Coubertin báró
  • deformitás
  • döntés
  • edzésmódszer
  • edzettség
  • egészség
  • egészséges életmód
  • elhízás
  • előkészítő gyakorlatok
  • emelés
  • emelkedés
  • ereszkedés
  • esztétikus mozgás
  • fejelés
  • fejlődések, szakadozások
  • fektetett dobás
  • fogások
  • fordítás
  • forduló
  • gimnasztikai alapforma
  • gurulás
  • gyerekkor
  • gyors indítás
  • hajítás, vetés, lökés
  • hajlékonyság
  • hajlítás
  • helyes légzés (mellkasi, hasi, teljes)
  • ideális testsúly
  • ízületi mozgékonyság
  • járás (futás) megindítása, megállítása
  • kapura lövések - beugrásos, felugrásos
  • keringési rendszer
  • kiindulóhelyzet
  • kosárérintés
  • küzdelem
  • labdaátadások lábbal - lapos, félmagas, ívelt
  • labdaérintések - belső, belső csüd, teljes csüd, külső csüd
  • labdavezetés
  • leengedés
  • légzőrendszer
  • lendítés
  • lendületszerzés
  • magasugrás - flop-, hasmánt-, átlépőtechnika
  • magyar olimpiai bajnokok - legalább öt név ismerete
  • mell-, gyors-, hátúszás
  • motiváció
  • mozgatórendszer
  • nyitódás, zárkózás, igazodás, takarás
  • nyújtás
  • olimpiai játékok - ókori, újkori játékok
  • passzív pihenés
  • prevenció
  • pulzus
  • rajtolás
  • rekreáció
  • ritmikus gimnasztika szerek - kötél, labda, karika, buzogány, szalag
  • serdülőkor
  • sérülés
  • sikerélmény
  • sorakozás
  • szabadgyakorlat, szergyakorlatok (pad, bordásfal), kéziszergyakorlatok (babzsák, labda, súlyzó, medicinlabda stb.)
  • szabadrúgás - közvetett, közvetlen
  • távolugrás - lépőtechnika, ollózótechnika
  • teljesítmény
  • terhelés
  • természeti erők
  • testedzés
  • testfordulatok
  • testi higiéné
  • testnevelés - sport
  • testtartás
  • tornaelemek: állások, gurulások, fordulatok, ugrások, billenések, forgások, átfordulások, támaszugrások,
  • lebegőtámasz, lendületek, fellendülések, támaszhelyzetek, leugrások, összekötő elemek
  • tornaszerek - talaj, gerenda, felemáskorlát, ló, nyújtó, gyűrű, korlát, lólengés
  • váltás
  • védekezés - emberfogásos, területvédekezés

 

Biológia

 

Adszorpció jelenségének vizsgálata

Emberi bőr szöveti rétegződésének mikroszkópos vizsgálata

Csont felépítése

Hagymalevél nyúzat készítése és vizsgálata

Keményítőszemcsék mikroszkópos vizsgálata

Két- és egyszikű szár keresztmetszetek mikroszkópi vizsgálata

Kísérletek fehérje törzsoldattal

Ökológiai piramis elemzése

Plazmolízis vizsgálata vöröshagyma allevélen

Szén-dioxid kimutatása meszes vízzel

Vöröshagyma külső buroklevelének mikroszkópos vizsgálata

Zárvatermők csoportosítása

Növényismeret, növényhatározás

Állathatározás, összehasonlítás

 

 

*A dohányzás és a légző szervrendszerünk egészsége

A keringési rendszert érő káros hatások

A légkör szennyeződése, ökológiai következményei (kivétel a szmog)

A mozgási szervrendszer egészsége

A napsugárzás káros hatásai

A szem egészségtana

A szervezet védekező rendszere (immunrendszer)

A tápcsatorna kapuja – a szájüreg egészségtana

*Az ember életszakaszai

Az ember szaporodása és egészségtana

Az emésztőszervrendszer betegségei

Az ideális étrend összeállításának szabályai

Daganatos betegségek

*Egészség-betegség

Hormonális szabályozás

Nátha

Örökléstani alapismeretek

Szmog

Vízvédelem, vízszennyezés

Hulladékkezelés, újrahasznosítás

 

 

2022 Angol nyelv szóbeli érettségi tételeinek témakörei:

1. feladat:

 

Személyes vonatkozások, család (házimunka családi megosztása)

Személyes vonatkozások, család (jövőbeni tervek)

Ember és társadalom (öltözködés, divat)

Környezetünk (környezetvédelem szűkebb környezetünkben)

Környezetünk (kedvenc évszak bemutatása)

Környezetünk (lakhatási lehetőségek Magyarországon)

Az iskola (saját iskola bemutatása)

Az iskola (tantárgyak, órarend, érdeklődési kör, tanulmányi munka)

Az iskola (a nyelvtanulás, a nyelvtudás szerepe, fontossága)

A munka világa (pályaválasztás, továbbtanulás vagy munkába állás)

Életmód (napirend, időbeosztás)

Szabadidő, művelődés, szórakozás (zenehallgatás)

Szabadidő, művelődés, szórakozás (újság és magazinolvasás)

Szabadidő, művelődés, szórakozás (sportolás, kedvenc sport, iskolai sport)

Szabadidő, művelődés, szórakozás (számítógép és az internet)

Utazás, turizmus (utazási előkészületek, egy utazás megtervezése, megszervezése)

Utazás, turizmus (utazás autóval)

Tudomány és technika (mobiltelefon használata)

Gazdaság (vásárlási szokások)

Gazdaság (szolgáltatások)

 

2. feladat:

 

Ember és társadalom (partiszervezés barátoknak)

Ember és társadalom (külföldi barát utolsó Mo-n töltött napjának megszervezése)

Ember és társadalom (engedélykérés szomszédtól parti megtartásához)

Környezetünk (saját város bemutatása külföldi barátnak)

Környezetünk (kisállat kérése szülőtől)

Környezetünk (tanácskérés baráttól szobaátalakításról)

Az iskola (saját iskola bemutatása külföldi barátnak)

Az iskola (tanácskérés tanártól új nyelv tanulásának elkezdéséről)

A munka világa (munka után érdeklődés)

A munka világa (beszélgetés tanárral külföldi diákmunkáról)

Életmód (betegség - beszélgetés egy látogató baráttal)

Életmód (hétvégi kirándulás szervezése)

Életmód (tanácskérés baráttól vacsoraszervezéssel kapcsolatban)

Utazás, turizmus (szobafoglalás)

Utazás, turizmus (repülőjegy foglalása)

Utazás, turizmus (panasz hotelszoba miatt)

Utazás, turizmus (tanácsadás turistának - hétvégi program szervezése)

Utazás, turizmus (elveszett táska iránt érdeklődés)

Gazdaság (panasz elektronikai boltban)

Gazdaság (panasz ruházati boltban)

3. feladat:

Személyes vonatkozások, család (közeli és távoli rokonok)

Ember és társadalom (családi ünnepek)

Ember és társadalom (kapcsolattartás - hagyományos levél vagy e-mail)

Ember és társadalom (öltözködés - hétköznapi és alkalmi viselet)

Környezetünk (kisállat és állatkerti állat összehasonlítása)

Környezetünk (lakótömb és családi ház összehasonlítása)

Környezetünk (a négy évszak bemutatása)

Környezetünk (nagyváros és vidék összehasonlítása)

Környezetünk (környezetszennyezés, környezetvédelem)

A munka világa (munkák összehasonlítása)

Életmód (egészséges és egészségtelen ételek összehasonlítása)

Életmód (egészséges és egészségtelen életmód összehasonlítása)

Szabadidő, művelődés, szórakozás (televízió és rádió összehasonlítása)

Szabadidő, művelődés, szórakozás (színház és mozi összehasonlítása)

Szabadidő, művelődés, szórakozás (olvasási szokások)

Szabadidő, művelődés, szórakozás (iskolán kívüli szabadidős tevékenységek)

Utazás, turizmus (repülőgép és vonat összehasonlítása)

Utazás, turizmus (nyaralási módok - pihenés vagy városnézés)

Tudomány és technika (mobiltelefon és számítógép összehasonlítása)

Magyar nyelv és irodalom 12. A

IRODALOM

  1. Petőfi Sándor forradalmi költészete
  2. Arany János balladái
  3. Ady Új versek című kötete
  4. Babits Mihály: Jónás könyve
  5. Kosztolányi Dezső: Édes Anna
  6. József Attila tájversei
  7. Az irodalmi barokk sajátosságai Zrínyi Miklós Szigeti veszedelem című művében
  8. Jókai Mór: Az arany ember
  9. Mikszáth Kálmán novellái
  10. Móricz Zsigmond novellái
  11. Az ecloga műfajának továbbélése Radnóti Miklós költészetében
  12. Kertész Imre Sorstalanság című regénye
  13. Dragomán György prózájának bemutatása választott novellák tükrében
  14. A Biblia
  15. Az orosz realizmus
  16. Franz Kafka: Az átváltozás
  17. Shakespeare: Rómeó és Júlia
  18. Madách Imre: Az ember tragédiája – az eszmék szerepe és változása
  19. Móricz Zsigmond: Rokonok – a film és a regény összehasonlítása
  20. Berzsenyi és a Kemenesalja

 

MAGYAR NYELV

  1. A sikeres kommunikáció nyelvi összetevői
  2. A közlésfolyamat nem nyelvi tényezői
  3. A köszönés és megszólítás szerepe a mai magyar nyelvhasználatban
  4. Nyelvtörténetünk korszakai
  5. Nyelvtörténeti források: nyomtatott és kéziratos nyelvemlékek
  6. A nyelvújítás jelentősége, történelmi/művelődéstörténeti háttere
  7. A nyelvi jel és jelrendszer
  8. Az információs társadalom hatása a nyelvhasználatra
  9. A nyelvváltozatok rendszere, területei és társadalmi tagozódás
  10. Magán és mássalhangzók rendszere, a hangok találkozása és helyesírásuk
  11. A magyar helyesírás története, alapelvei
  12. A szófajok rendszere
  13. Kohézió – jelentésbeli és grammatikai kapcsolóelemek
  14. Beszéd és írás összehasonlítása
  15. A szöveg felépítése, egysége, jellemzői
  16. A kulturált vita és véleménynyilvánítás jellemzői
  17. Az érvelés és az érv fajtái
  18. A stílusrétegek jellemzői
  19. Állandósult szókapcsolatok
  20. A nyelvi jelek csoportjai a hangalak és jelentés viszonya alapján: egyjelentésű, többjelentésű szó, homonímia, szinonima, hasonló alakú szópár

 

 

 

Magyar nyelv és irodalom (12.B)

 

MAGYAR IRODALOM

I.TÉMAKÖR: MŰVEK A MAGYAR IRODALOMBÓL. KÖTELEZŐ SZERZŐK

  1. tétel: Petőfi Sándor tájköltészete
  2. tétel - Arany János balladái
  3. tétel: Ady Endre Új versek című kötete
  4. tétel: Babits Mihály: Jónás könyve
  5. tétel: A gyermekmotívum Kosztolányi Dezső műveiben
  6.  tétel: József Attila szerelmi költészete

 

II.TÉMAKÖR: MŰVEK A MAGYAR IRODALOMBÓL. VÁLASZTHATÓ SZERZŐK

  1. tétel: Hagyománykövetés és újítás Balassi költészetében
  2. tétel: Mikszáth Kálmán novellái
  3. tétel: Impresszionista hatások Juhász Gyula és Tóth Árpád költészetében
  4. Móricz Zsigmond novellisztikája
  5. tétel: Az ecloga műfajának továbbélése Radnóti Miklós költészetében
  6. tétel: Kertész Imre: Sorstalanság

III. TÉMAKÖR: MŰVEK A MAGYAR IRODALOMBÓL. KORTÁRS SZERZŐK

  1. tétel: Intertextualitás a posztmodern magyar lírában

 

IV. TÉMAKÖR: VILÁGIRODALOM

  1. tétel: A homéroszi eposzok
  2. tétel: A XIX. századi orosz próza
  3. tétel: Franz Kafka: Az átváltozás

V. TÉMAKÖR: DRÁMA

17. tétel - Shakespeare: Rómeó és Júlia

18. tétel – Madách Imre: Az ember tragédiája

VI. TÉMAKÖR: AZ IRODALOM HATÁRTERÜLETEI

19. tétel - Móricz Zsigmond: Rokonok  --  Szabó István: Rokonok

VII. TÉMAKÖR: REGIONÁLIS KULTÚRA

20. tétel: Berzsenyi Dániel és a Kemenesalja

 

MAGYAR NYELV

 

I.TÉMAKÖR: KOMMUNIKÁCIÓ

1. ) tétel: A közlésfolyamat tényezői és funkciói

2. ) tétel: A kommunikáció nyelvi és nem nyelvi kifejezőeszközei

3. )tétel : Szóbeliség, írásbeliség, az írott beszélt nyelv

 

II. TÉMAKÖR: NYELVTÖRTÉNET

4. ) tétel: Nyelvtörténetünk fő korszakai

5.) tétel: A nyelvtörténet forrásai: kézírásos és nyomtatott nyelvemlékek

6.  tétel: A nyelvújítás jelentősége, történelmi, művelődéstörténeti háttere, hatása

 

III. TÉMAKÖR: EMBER ÉS NYELVHASZNÁLAT

7.)tétel: A nyelvi jel és jelrendszer

8.) tétel: Nyelv és gondolkodás, nyelv és megismerés

9. ) tétel: Leggyakoribb egynyelvű szótáraink használata

 

IV.TÉMAKÖR: A NYELVI SZINTEK

 10.) tétel: A magán- és mássalhangzók rendszere, a hangok találkozása és helyesírásuk

11. ) tétel: A morfémák, a szóelemek

12.) tétel: A magyar helyesírás története, alapelvei

13.) tétel: A magyar nyelv szófaji rendszere

 

V. TÉMAKÖR: A SZÖVEG

14.) tétel: A továbbtanuláshoz, illetve a munka világában szükséges szövegtípusok

15. ) tétel: A szöveg felépítése, egységei, jellemzői

 

VI.TÉMAKÖR: RETORIKA

16. )tétel: A retorika jelentősége és alkalmazásának társadalmi színterei

17.) tétel: A vita értelmezése, a kulturált vitatkozás kritériumai

 

VII. TÉMAKÖR: STILISZTIKA

18.) tétel: Állandósult szókapcsolatok

19. ) Az alakzatok

20. ) tétel: A nyelvi jelek csoportjai a hangalak és jelentés viszonya alapján

 

 

Német nyelv

  1. Anmeldung zum Tanzkurs
  2. Auf der Polizei
  3. Auf der Post
  4. Auto haben, Auto fahren
  5. Ӓhnlichkeiten und Unterschiede
  6. Celldömölk
  7. Computer und Handy
  8. Einkauf
  9. Essen
  10. Essgewohnheiten in der Familie
  11. Familienformen
  12. Ferienjob im Ausland
  13. Feste, Familienfeste
  14. Filme
  15. Gesunde Lebensweise
  16. Im Restaurant
  17. Im Warenhaus
  18. Innere und äußere Eigenschaften
  19. Kanutour
  20. Konto öffnen
  21. Krankheiten
  22. Leben in der Stadt, auf dem Lande
  23. Schulleben außer dem Unterricht
  24. Sport
  25. Tiere und Pflanzen um uns
  26. Unsere Schule
  27. Unterkunft buchen
  28. Wetter, Jahreszeiten
  29. Wohnungssuche
  30. Zukunftspläne

 

FIZIKA

Letöltés

© 2010-2023 - Celldömölki Berzsenyi Dániel Gimnázium - 2.0 - 2016-08-27_r1 - DB 2023